فراخوان
دومین دوره جایزه ملی
طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی
2nd National award of Packaging Design in Cultural industries
بسته بندی استاندارد
ضرورت تجاری، شرط رقابت، رکن تولید، رونق کسب و کار
دومین دوره اعطای جایزه ملی طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی با هدف ایجاد ساختارهای منظم و هدفمند میان هنرمندان، تولید کنندگان صنایع فرهنگی، طراحان ، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان عمده محصولات متنوع فرهنگی در داخل کشور، برگزار می گردد
ایده برگزاری جایزه ملی طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی به ابتکار پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مطرح و ثبت گردیده است
اهداف جایزه ملی
- ایجاد شبکه منظم چند سویه در بین طراحان، تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات فرهنگی.
- ایجاد سازوکار مناسب جهت نهادینه کردن صنعت بسته بندی در حوزه محصولات فرهنگی.
- رونق بخشیدن به کسب و کار و ایجاد فضای کاری جدید در قالب استارت آپی نوین به منظور ثروت آفرینی.
- ایجاد انگیزه در بین تولید کنندگان به بهره گیری و استفاده گسترده و معنا دار از بسته بندی در تکمیل فرآیند تولید.
- تقویت ظاهر مناسب بسته بندی محصولات فرهنگی به عنوان عامل بصری بازاریابی محصول.
- گسترش فضای رقابت، نوآوری و خلاقیت در عرضه محصولات فرهنگی در قالب بهترین پوشش و بسته بندی.
بخش های جایزه ملی
بخش ایده های نو
در این بخش طراحان، ایده ها و طرح های خود را در زمینه بسته بندی محصولات فرهنگی ارائه می دهند.
بخش محصول
در این بخش تولیدکنندگان، محصولات و بسته بندی های تولید شده خود در زمینه صنایع فرهنگی را عرضه می نمایند
محورهای جایزه ملی
،بسته بندی صنایع دستی:
این محور شامل بسته بندی تمام آثاری است که به شکل ظروف و دکوری در اشگال گوناگون آن با موادی همچون سفال، سرامیک، شیشه، فلز، تابلو ها ،آثار چوبی مانند منبت، معرق، صنایع دستی دریایی ، آثار منسوج شامل فرش، گلیم، گبه، ترمه، سفره های قلمکار، آثار سوزندوزی و.. می
باشد
بسته بندی محصولات هنری و دیجیتال:
این محور شامل بسته بندی آثار مرتبط با رسانه های دیجیتال، صوتی و تصویری، موسیقی، سینما، کتاب،تئاتر ،نقاشی و … می باشد.
بسته بندی اسباب بازی و سرگرمی:
این محور شامل بسته بندی انواع عروسک، اشکال گوناگون بازی های فکری، آموزشی، تفریحی، بوردگیم و … می باشد.
بسته بندی سوغات خوراکی:
این محور شامل بسته بندی شیرینی های سنتی ، خشکبار، عصاره های گیاهی، عرقیجات، زعفران، دمنوش و گیاهان دارویی که منحصر به کشور ایران است و به عنوان سوغات و هدیه خریداری می گرددمی باشد.
بسته بندی زیور آلات و پوشیدنی ها:
این بخش شامل بسته بندی کلیه محصولات پوشیدنی و چرم در اشگال گوناگون اعم از پوشاک اقوام عشایری، روستایی ، سنتی و پوشاک با انواع مواد جدید (کلاه، کفش، لیاس ،دستکش و .. ) و نیز تمامی زیور آلات با انواع سنگ های قیمتی و زینتی با تنوع محصول از جمله انگشتر ،گردنبند ،گردن آویز های سنتی و همچنین زیور آلات شخصی همانند عینک ، پابند، کیف ،عطر و ادکلن می باشد
بسته بندی هدایای تبلیغاتی:
این بخش توجه ویژه به بسته های تبلیغاتی با تنوع گوناگون از محصولات اعم از هنری دیجیتال، صنایع دستی، سوغات خوراکی، چرم، لوازم اداری و شخصی را دارد که به مناسبت های مختلف از سوی مخاطبان مد نظر قرار میگیرد
بسته بندی
عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است
منافع و جوایز برگزیدگان
جوایز برگزیدگان در بخش ایده های نو
نفر اول: لوح تقدیر، تندیس طلایی جایزه ملی، هدیه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال
نفر دوم: لوح تقدیر، تندیس نقرهای جایزه ملی، هدیه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال
نفر سوم: لوح تقدیر، تندیس برنزی جایزه ملی، هدیه نقدی به مبلغ 10 میلیون ریال
جوایز برگزیدگان در بخش محصول
نفر اول: لوح تقدیر، تندیس طلایی جایزه ملی، نشان ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی
نفر دوم: لوح تقدیر، تندیس نقره ای جایزه ملی، نشان ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی
نفر سوم: لوح تقدیر، تندیس برنزی جایزه ملی، نشان ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی
علاوه بر این جوایز شرکت کنندگان از مزایایی همچون چاپ آثار در کتاب سالانه، شرکت در نمایشگاه مجازی آثار، شرکت در نمایشگاه دائمی آثار ، تعامل با سایر شرکت کنندگان و … برخوردار خواهند شد.
قابل توجه طراحان: از طرح ها و ایده های برگزیده ضمن توافق با طراحان در مسیر تولید و عرضه آنان استفاده خواهد شد.
قابل توجه تولیدکنندگان: محصولات برگزیده در دومین دوره در نمایشگاه دائمی مستقر در پارک ملی صنایع فرهنگی و سایر نمایشگاه های مربوطه به منظور معرفی و ایجاد تعامل با مشتریان بهره گرفته خواهد شد.