وضعیت بسته بندی محصولات و تولیدات فرهنگی در ایران
یکی از خطراتی که حضور ما را در سازمان تجارت جهانی WTO تهدید میکند نداشتن بسته بندی اصیل با هویت ایرانی است»
- عدم اشنایی و گاه بی رغبتی صنعت گران و تولید کنندگان صنایع دستی ومحصولات فرهنگی نسبت به اهمیت، ضرورت و ارزش آفرینی بسته بندی.
- هزینه های بسته بندی در کشور بالاست و گاه هزینه ها اضافی و خارج از قاعده است.
- کمبود دستگاه های صنعتی پیشرفته و ضعف تکنولوژی به روز کاملا ملموس است.
- عدم جذابیت، زیبایی، نوآوری و تنوع و نیز کیفیت در بسته بندی محصولات فرهنگی مشاهده می شود.
- عدم رعایت استاندارد های لازم در طراحی و تولید بسته بندی محصولات فرهنگی به چشم میخورد.
- عدم الزامات قانونی نسبت به رعایت بسته بندی محصولات فرهنگی در کشور مشاهده می شود.
- کم استقبالی مصرف کنندگان حرفه ای از خرید محصولات به دلیل فقدان بسته بندی مناسب.
طراحی ایرانی
برای شکوفایی صنعت بسته بندی صنایع فرهنگی در کشور و رشد و بالندگی آن لازم است تا در زیرساختهای آن بازنگری شود. از جمله مهمترین عوامل رونق یا شکست یک محصول، در گرو طراحی بسته بندی آن می باشد که بر اساس عوامل بسیار متعددی شکل می گیرد. مطالعات تحقیقاتی، زیبایی، بازاریابی، عوامل انسانی، محیط زیست و… عواملی هستند که در نظر گرفتن آنها باعث اقبال بازار به یک محصول و غفلت از آنها قطعا موجب روی آوردن مشتریان به محصولات دیگر می گردد.
از این رو برگزاری این رویدادها و ارزیابی بسته بندی صنایع فرهنگی می تواند قدم سازنده ای در جهت نیل به این هدف باشد. خصوصا که با این اقدام میتوان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات ازجهت اکرام مشتری و احقاق حقوق آنها رقم زد. بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین تر به دلایل متعدد همچون تبلیغات از توجه بیشتری در بازار برخوردار می شود و محصولی با کیفیت بالا تنها به دلیل عدم برنامه ریزی و ضعف در معرفی در دست مصرف کنندگان قرار نمی گیرد و در نهایت این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود. لذا با برگزاری سالیانه این جایزه ملی، ارزیابی درستی از بسته بندی محصولات فرهنگی به عمل خواهد آمد و باعث رونق رقابت سالم و عملی بین محصولات خواهد گردید که این امر می تواند در آینده ای نزدیک باعث اعتماد مصرفکنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولید گنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد.
اهداف جایزه ملی
گسترش فضای رقابت، نوآوری و خلاقیت در عرضه محصولات فرهنگی در قالب بهترین پوشش و بسته بندی
- ایجاد انگیزه در بین تولید کنندگان به بهره گیری و استفاده گسترده و معنا دار از بسته بندی در تکمیل فرآیند تولید.
- ایجاد و پیدایش اشکال و روش هایی خاص، جدید وجذاب در ارایه محصولات فرهنگی به مصرف کنندگان.
- ایجاد شبکه منظم چند سویه در بین طراحان، تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات فرهنگی.
- افزایش روز افزون تولیدات با پوشش مناسب و تصاحب بازارهای داخلی وجهانی.
- ارایه بسته بندی استاندارد محصولات فرهنگی در پوشش بسیار زیبا و مناسب
- ایجاد سازوکارمناسب جهت نهادینه کردن صنعت بسته بندی در حوزه محصولات فرهنگی.
- گسترش فضای رقابت، نوآوری و خلاقیت در عرضه محصولات فرهنگی در قالب بهترین پوشش و بسته بندی.
- تقویت ظاهر مناسب بسته بندی محصولات فرهنگی به عنوان عامل بصری بازاریابی محصول.
- رونق بخشیدن به کسب و کار و ایجاد فضای کاری جدید در قالب استارت آپی نوین به منظور ثروت آفرینی.
- توجه بخش خصوصی در بسته بندی از حالت مقطعی به پایدار.