قوانین عمومی
شرکت کردن در سومین دوره جایزه ملی طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی بمنزله پذیرفتن تمام شرایط مندرج در این توافقنامه می باشد.
هر شرکت کننده می تواند بیش از یک اثر ارسال کند.
ارسال اثری که در مسابقات و جشنواره های دیگر شرکت داده شده، اشکال ندارد.
تصاویر محصولات با فرمت jpeg و حجم هر عکس در حدود 2 مگابایت ارسال شود.
شرکت کنندگان
شرکت در بخش ایده های نو برای عموم مردم آزاد است. شرکت کنندگان می توانند از شرکتهای تولیدی ، شرکتهای طراحی، مخترعین،دانشجویان طراحی،گرافیست ها و طراحان صنعتی باشند. هر نوعی از طرحهای خلاقانه و توام با زیبایی و ظرافت که در بازار نباشد و تا آخر جایزه ملی تولید نشده باشد، می تواند در جایزه ملی شرکت نماید.حضور در بخش محصول تنها منحصر به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان بسته بندی های متنوع محصولات فرهنگی می باشد . ضروری است که تمام آثار شرکت داده شده در جایزه ملی، متعلق به شرکت کنندگان باشد.
استقلال و بی طرفی
تمامی مراحل جایزه ملی طراحی عادلانه می باشد. آثار، بدون نام، تصویر طراح یا آرم شرکت برای داوران ارائه خواهد گردید تا از بروز هرگونه تبعیض احتمالی جلوگیری شود. داوران از اساتید دانشگاهها و طراحان برجسته میباشند و هیچگونه ارتباطی با ایده ها و آثار ندارند. داوران، اصول و ضوابط مندرج توسط آیین نامه جایزه ملی طراحی را برای ارزیابی آثار مد نظر قرار خواهند داد و همچنین آنها توافقنامه ای را برای عملکرد عادلانه امضاء خواهند نمود.
حق انحصاری اثر
شرکت کنندگان در مورد حق انحصاری اثرشان، هیچ نگرانی نخواهد داشت. چون:
۱- در صورت برنده نشدن طرح ، ایده بصورت مخفی باقی خواهند ماند و اعلام عمومی نمی گردد.
۲-در صورت برنده شدن طرح، برگزیدگان تا زمان اعلام عمومی فرصت دارند تا طرح خود را در اداره ثبت طرح ها و ایده ها به ثبت رسانده و مراحل قانونی آن را تکمیل نمایید.
۳- پذیرفته شدگان می توانند از انتشار جزئیات اثرشان در رسانه ها صرفنظرنمایند.
تذکر
تمامی آثار (برندگان و غیر برندگان) در اختیار دبیرخانه دائمی جایزه ملی خواهد بود و استفاده از هر کدام از آثار منوط به اجازه از طراح می باشد. برای حفظ امانتداری از آثار طراحان، قراردادی مابین دبیرخانه جایزه ملی و حامیان به امضاء خواهد رسید که در ضمن این توافقنامه تمام حقوق آثار برای طراحان حفظ شده است و قابل پیگرد قانونی می باشد.
اصالت طرح | آیا طرح کاملا نوآورانه است و مشابهی ندارد؟ |
نو آوری و خلاقیت | آیا طرح، ارائه ای خلاقانه از محصولی موجود می باشد؟ |
زیبایی | آیا طرح برای استفاده کننده جذاب و زیباست؟ |
انتخاب مواد | آیا مواد متناسب با کارایی محصول به درستی انتخاب شده اند؟ |
دوستدار محیط زیست | آیا طرح ارائه شده، برای محیط زیست عارضه ای در پی دارد؟ |
مهارت ارائه | آیا طرح بصورت شفاف و گویا جواب دهنده تمام سوالات می باشد؟ |
کارایی | آیا طرح در برگیرنده تمام نیازهای استفاده گر می باشد؟ |
ارزش افزوده | آیا ارزش افزوده ای به محصولی موجود اضافه کرده است؟ |
امنیت و سلامت | آیا این طرح در بر دارنده خطراتی برای استفاده گر می باشد؟ |
ارگونومی | آیا اصول ارگونومی با توجه به ابعاد انسانی برای مردم ایران مناسب می باشد؟ |
رعایت نیازهای فرهنگی ایرانی | آیا اصول فرهنگی ایرانی در طراحی مد نظر قرار گرفته اند و عوارض فرهنگی ایجاد نمی نماید؟ |
امکان تولید | آیا از لحاظ فن آوری و اقتصادی امکان تولید این طرح وجود دارد؟ |