اختتامیه جایزه ملی بسته بندی صنایع فرهنگی

اختتامیه نخستین دوره جایزه ملی طراحی بسته‌بندی در صنایع فرهنگی برگزار شد

اختتامیه نخستین دوره جایزه ملی طراحی بسته‌بندی در صنایع فرهنگی امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رییس جهاددانشگاهی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، مراسم آیین پایانی نخستین دوره جایزه ملی طراحی بسته‌بندی صنایع فرهنگی شنبه ۲۶ بهمن 1398 در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در این مراسم علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر سید سعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ و محمد حسین ایمانی خوشخو عضو هیات علمی و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی حضور داشتند.

دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه نخستین طرح ملی بسته بندی فرهنگی با اشاره به اینکه کشورهای بزرگ و پیشرفته صنعتی که از طریق توسعه علمی و فناورانه خیلی زود در دنیا هم صاحب قدرت نظامی و هم صاحب قدرت اقتصادی شدن، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که باید به توسعه فرهنگی و صنایع فرهنگی توجه ویژه داشته باشند، گفت: چون صنایع فرهنگی هم عنصر هویت بخش و معرف ملت و کشور خودشان می باشد و هم اینکه توسعه علمی و فناوری می‌تواند در کنار هنر بخش عظیمی از اقتصاد آنها را تشکیل دهد.

وی در ادامه افزود: قبل از انقلاب شاهد بودیم که کشورهای بزرگ علاقه نداشتن ما نه در توسعه علمی و فناوری و صنایع سخت پیشرفت داشته باشیم و نه در صنایع فرهنگی که عنصر هویت ساز جامعه ایران است.

دکتر طیبی تصریح کرد: بعد از انقلاب که روحیه خودباوری در مردم و نسل جوان دانشگاهی دمیده شد ما هم در جهاددانشگاهی به این موضوع رسیدیم که باید به صنایع فرهنگی توجه ویژه شود و پژوهشکده گردشگری را در خراسان رضوی، اولین مرکز علمی فرهنگی و اولین دانشکده گردشگری را در دانشگاه علم و فرهنگ تاسیس کردیم.

وی با اشاره به این که مشکل جدی کشور در حوزه صنایع سخت علاقه مندی کارفرماها به خرید خارجی است، گفت: اما هرجا مردم کارفرما باشند کار در آن حوزه بسیار آسان است مانند حوزه پزشکی، حوزه صنایع غذایی، حوزه صنایع دارویی.

دکتر طیبی همچنین تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه را مساله مهمی دانست که باعث پیشرفت در این زمینه می‌شود و افزود: باید از سندیکاها و صنوف در حل مشکلاتشان کمک بگیریم؛ زیرا آنها خودشان مشکلاتشان را بهتر می‌شناسند و در جهت پیشرفت گام برمی‌دارند.

دکتر ایمانی خوشخو در این مراسم گفت: در ۴۰ سال نخست انقلاب به مساله فرهنگ و صنایع دستی  توجه زیادی نشد و در ۴۰ سال دوم انقلاب عصر توسعه فرهنگی خواهد بود. ما منابع فرهنگی زیادی داریم که باید امکانات بهره‌برداری از آنها فراهم شود تا پیشرفت در این زمینه حاصل شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه نخستین دوره جایزه ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی در  دو بخش ایده‌های نو و محصول و چهار محور بسته‌بندی سوغات خوراکی، بسته‌بندی صنایع‌دستی، بسته‌بندی اسباب بازی و کتاب و بسته بندی محصولات هنری و دیجیتال برگزار شد، اظهار کرد: در بخش ایده‌های نو ۱۰۸ اثر به دبیرخانه رسیده است که ۵۰ اثر مربوط به سوغات و خوراکی، ۳۸ اثر صنایع دستی، ۱۶ اثر هنری و دیجیتال و ۱۶ اثر اسباب بازی بوده است.

دکتر ایمانی ادامه داد: ۲۳۶ اثر نیز در بخش محصول به دبیرخانه رسیده که ۱۰۸ اثر در بخش صنایع دستی، ۷۱ اثر سوغات و خوراکی، ۴۲ اثر اسباب بازی و ۱۵ اثر در محور دیجیتال است.

در پایان مراسم از برگزیدگان این دوره تقدیر شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *